onsdag 1. mars 2017

Kampene - Et portrett av Kim Friele

Tenk at jeg var så uvitende om Kim Friele! Det er bra jeg ikke er det nå lengre. For en dame! Det er så bra at noen tør å bryte barrierer, kjempe kriger for de som ikke orker og endre verden litt av gangen. Ola Henmo har skrevet en god biografi. Normalt er jeg ikke veldig glad i biografier, men denne likte jeg. Noe har nok med temaet å gjøre og hva hun har gjort for homofile og lesbiske. Noe har med hvordan boka er skrevet. Henmo klarer å holde på interessen min, Friele framstilles ikke ensidig. Nå er det jo få personer som er ensidige, men jeg har en følelse av at biografier ofte blir skrevet for å belyse en side av en person og at det er få andre sider som får plass. Henmo framstiller ikke Friele kun fra en side, og jeg synes vi får innblikk i flere sider av Friele. Det er plass til barrierebryting, tøffe tak, men også motstand og følelser. En viktig bok om en viktig person, og temaet har absolutt ikke blitt mindre aktuelt eller viktig i dag, dessverre. I USA ser det nå ut til at transpersoner mister rettigheter de nylig har fått. Det er viktig å stå på for å fortsette kampen for like rettigheter, og nei, det betyr like rettigheter betyr ikke at noen mister rettigheter.

Jeg har bestemt meg for å bli med på Blogg100, som betyr at jeg skal prøve å skrive et blogginnlegg hver dag i 100 dager. Jeg kommer nok neppe til å klare og lese en bok hver dag, men siden jeg har hatt tid til å blogge om alle bøkene jeg har lest hittil, tenkte jeg å starte med bøker jeg har lest. Inne i Bisonblog kan du lese mer om konseptet.



Kim Friele is a woman who dared break down walls of prejudices and fight wars others don't dare to. She is one of the people who changes the world step by step, and I admire people like her. The world needs people like her. Ola Henmo has written a very good biography about her life and her battles to change the world. It's probably not translated into English, but since the topic is important and unfortunately up to date again, I thought I'd write about it in English as well. The LGBTQ community still has some fights to fight, some wall breaking to do. I think Kim Friele has done an important work and now it's up to the new generation to keep the fight going. In the USA it looks like trans person are about to loose rights they've just gained. I hope the battle is not over. Equal rights should be something natural, not something people have to fight for, but it is. I hope trans person in the States again will have the right to use whatever bathroom they want to. I support young trans kids, and all trans people!

I have decided to join Blogg100, which means I'm going to try to write one blog post every day for 100 days. I'm probably not going to read one book every day, so I'll start with writing about the books I've already finished this year since I haven't had time to write about all of them. At Bisonblog you can read more about Blogg 100.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar