lørdag 25. februar 2017

Sju dagar i august

Jeg har lest boka til Åsne Seierstad - En av oss om 22. juli, og den var tung å lese. Ikke fordi boka var tungt skrevet eller noe, men fordi nyhetssendingene ga oss bilder og navn på ungdommene som døde 22. juli. Da jeg startet å lese En av oss, kjente jeg igjen navnene og visste hvordan det skulle gå. Jeg ville ikke lese mer, men klarte ikke la vær. Sju dagar i august er en helt annen type bok om 22. juli. Den er satt i framtiden og omhandler et ektepar som mistet datteren sin 22. juli. Hvordan går tiden videre etter en sånn tragisk hendelse? For tiden stopper ikke, selv om sorgen kan være altoppslukende. Vi følger Sofie og Otto, som sørger på hver sin måte, som prøver å gå videre på sitt vis. Brit Bildøen viser oss deres liv, deres forsøk på et normalt liv etter en tragedie, men også hvordan både Sofie og Otto skyver andre og hverandre unna. Det er ikke en bok hvor sorgen utbroderes, men kanskje nettopp fordi både Sofie og Otto forsøker så hardt å ikke la sorgen ta overhånd, at sorgen trer tydelig fram? Det er uansett en veldig godt skrevet bok. Brit Bildøen har også skrevet manus på teaterstykket som settes opp denne våren basert på boka. Jeg gleder meg til å se stykket, og anbefaler boka.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar