tirsdag 3. januar 2017

Et lite skritt for mennesket Fotografier (1985-2018) og Ekte hverdag

La meg begynne med Ekte hverdag 12 steg til et litt bedre liv av Sølvi Foss. Det er en sånn selvhjelp bok, og det er ikke helt min greie. Det ble enda mer klart etter å ha lest denne boka. Jeg tror ikke at boks i sjangeren selvhjelpsbøker er så ille, det er bare det at den ikke treffer meg. Boka handler om hva du kan gjøre for å få bedre tid, for å takle tidsklemma, for å klare alt, og joda, det er sikkert noen gode råd, men jeg klarer liksom ikke legge bort tanken på at dette har jeg lest før. Mye selvfølgeligheter satt sammen med personlige referanser fra forfatterens liv. Det jeg likte best ved denne boka var diktene som sto i innledningen til hvert kapittel. Jeg tror ikke det er noen dårlig bok i sjangeren, jeg tror i grunnen det bare er jeg som skal holde meg unna sjangeren. Så hvis du vil vite hvordan du skal rydde opp i tilværelsens tidstyver og legge opp hverdagen din for å få et bedre liv, så les boka.


Den neste boka jeg har lest er Et lite skritt for mennesket Fotografier (1985-2018) av Rune F. Hjemås er i en helt annen sjanger. Det er springende historier om fotografier som tar oss med tilbake til minner både i fjern og nær fortid. På et eller annet vis henger det sammen, og språket hans er godt. Det eneste er at det kan virke litt mye og kjapt med så lange setninger. Men en liten bok, som er verdt å sette av tid til å lese. Noe ved boka rører meg, det er noe med de korte historiene han forteller og måten det blir gjort. Det hadde heller ikke gjort noe om han hadde skrevet lengre tekster, men noen ganger holder det med kort og la leseren ønske for mer enn å skrive for mye og la leseren tenke at her burde det blitt strammet inn.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar