torsdag 3. januar 2013

New Years Resolutions

En venninne av meg minnet meg på denne bloggen. Den har blitt liggende en god stund. Det tok rett og slett mye av lesetida mi å skrive om bøkene jeg leste. Jeg gjør et nytt forsøk og har som et av mine nyttårsforsetter å skrive her om bøkene jeg leser. Om jeg ikke klarer å skrive et innlegg for hver bok jeg leser, så skal jeg i alle fall blogge oftere. Siden det er omtrent et år siden jeg blogget, skal ikke det være et uoppnåelig forsett.

Den første boka jeg har lest ferdig i år er Jern av Torgrim Eggen. Tidligere har jeg lest Hilal og Trynefaktor av Torgrim Eggen, og jeg likte begge to. Han har tatt opp temaer som er aktuelle og gir gode skildringer av personene sine. I Trynefaktor blir vi kjent med personene gjennom en blogg, Yasmina, e-mail og forelesningsnotater av Tina/Ina og manusnotater av Ove Loke. Jeg synes egentlig at denne gangen blir personskildringene nettopp av den grunn litt mangelfulle, eller kanskje ikke mangelfulle, men ved at han stadig skifter sånn får jeg i grunnen ikke den store sympatien for noen av dem. Dessuten er bloggen av Yasmina med mange smileys, mye orddelingsfeil og et håpløst språk, irriterende å lese. Jeg skjønner at det er poenget han vil ha frem, men det er fortsatt irriterende. Selve handlingen er sekter og dommedagsprofetier i forhold til Mayakalenderen. Skildringene fra Folkvang og sekten der er god, og jeg får i starten ikke helt sektfølelsen, noe jeg regner med er med vilje. Jeg synes selve temaet og det fakta at det er så lett å komme i kontakt med sekter og det å ikke vite hvem mennesker som skriver på nett er, er gode temaer. Selve boka synes jeg ikke var like bra som de to andre bøkene jeg har lest av Eggen. Ikke den beste boka å starte året med, men heller ikke den dårligste. En bok sånn midt på treet i mine øyne.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar