mandag 14. januar 2013

Lesehelg

Eller egentlig ikke, men jeg fikk lest ut tre bøker selv på en travel helg. Den første boka jeg leste ferdig var Hermanas av Torgrim Eggen. Denne likte jeg bedre enn Jern. Kan ha en sammenheng med at halve boka ikke var full av orddelingsfeil og dårlig norsk. Hermanas handler om Raul som først faller for Juana. Juana har en tvillingsøster, Miranda. Raul er dikter og skriver alt fra politiske dikt til kjærlighetsdikt til Juana og Miranda. Eggen skriver både om politikk og kritikk til Castros Cuba, men også om en kjærlighetshistorie. Det er beskrivelser av matrasjoner, angivere, arrestasjoner og forhør, men hele tiden ligger forholdet mellom Raul og tvillingsøstrene over som en ramme. Jeg blir litt sliten av Raul og at han ikke klarer å bestemme seg, han virker litt veik inni mellom, samtidig som det selvfølgelig kan ha med situasjonen på Cuba å gjøre også. Men han virker litt veik og lite villig til å konfrontere søstrene og det virker til tider som om han bare følger med. Det er i alle fall en lettlest og underholdende bok.

Jeg holder også på med å lese meg opp på barne- og ungdomslitteratur. For et år siden leste jeg Halvguden av Mari Moen Holsve, og nå har hun kommet med bok nummer to i samme serie, Svart regn. Denne boka var mer actionpreget fra starten. Jeg syntes bok en brukte litt tid på å starte ordentlig. I Svart regn følger vi trillingene Dimyne, Briskir og Trigg i kampen mot Forbundet. I denne boka blir Trigg tatt av Forbundet og Briskir og Dimyne må redde henne. Jeg regner med at denne boka vil slå an i aldersgruppen den er skrevet for, sånn rundt 10-år.

Har også lest Engelen i Djevelgapet av Levi Henriksen. Denne boka handler om Astrid Baros som ikke liker at foreldrene har skilt seg eller liker deres nye partnere. Hun legger en listig plan for å lokke foreldrene til øya faren hennes kaller Djevelgapet. Samtidig på Djeveløya befinner også noen kidnappere seg, og det hele blir ganske spennende. Henriksen skriver godt, og jeg lar meg rive med. Slutten blir kanskje litt kjapp og lettvint, men en god bok og denne kommer nok til å fenge både gutter og jenter rundt 10 år og eldre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar