torsdag 3. mars 2011

Panserhjerte av Jo Nesbø


Jada, jeg er ikke så flink til å holde tritt med oppdateringene her mens jeg leser. Får oppdatere med de bøkene jeg leste ferdig i februar.

Panserhjerte av Jo Nesbø er den siste i Harry Hole-serien så langt. Jeg har hørt rykter om en ny bok til høsten, og det kommer til å gjøre denne høsten bedre, kjenner jeg. Panserhjerte har råere scener enn de tidligere bøkene om Harry Hole. Nesbø skriver fortsatt drivende bra, men denne boka hadde noen sånne vet-ikke-helt-om-jeg-tror-de-hadde-overlevd-scener. Jeg synes Nesbø kan klare seg uten sånne scener hvor det er tydelig at alle bad guys hadde dødd, mens helten selvfølgelig klarer seg. Han bør stole på at det han skriver er såpass fengende og interessant uten å nesten drepe helten. Jeg synes slike scener er negativt på historien, og lurer på om Nesbø har blitt påvirket av at bøkene er populære i USA. Det virker nemlig litt amerikansk action-aktig på meg. Det sagt, så må jeg si at jeg likte Panserhjerte. Det er en drivende god krimbok hvor jeg blir fanget av historien og saken. Jeg liker krimhelter som er forfalne, fordrukne og i dette tilfellet i en opiumsdopet helt. Det begynner å bli mange av dem, men Harry Hole er jo såpass innrøykt og forfallen at det kjennes naturlig ut;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar